استیبل کوین چیست؟

نوعی ارز دیجیتال است که برای کاهش نوسانات قیمت طراحی ‌شده است. همچنین به‌عنوان ذخیره‌کننده ارزش و وسیله‌ای برای مبادله کاربرد دارد. استیبل کوین به یک «دارایی ثابت» وابسته است که این دارایی می‌تواند هر چیزی باشد؛ از طلا گرفته تا ارز فیزیکی (فیات) یا نوعی دارایی که بتوان قیمت آن را مشخص کرد و درباره آن به توافق کلی رسید.

همانگونه که بیان شد از نظر نوع ارزش گذاری و پشتوانه ، استیبل کوین ها انواع مختلفی دارند؛ متداول ترین و مهم ترین آنها ارزهای با پشتوانه فیات است ، بدلیل اینکه پشتوانه این نوع ارزها پول نقد است بسیار مورد استقبال و توجه تریدر ها می باشند.

ارز های زیر از مهمترین استیبل کوین ها هستند که  امروزه معروف ترین و پرکاربردترین استیبل کوین ، تتر می باشد که هر واحر آن برابر 1 دلار است.

  • تتر (Tether – USDT)
  • بایننس یو اس دی (Binance USD – BUSD)
  • پاکسوس استاندارد (Paxos Standard – PAX)
  • ترو یو اس دی (True USD – TUSD)
  • یو اس دی کوین (USD Coin – USDC)

هدف استیبل کوین ها

استیبل کوین‌ ها برای مقابله با نوسانات به بازار ارائه شدند. برخلاف دیگر ارزهای دیجیتال که قیمت پایداری ندارند و ممکن است در این میان معامله‌گرانی نیز از این نوسان قیمت سود ببرند، استیبل کوین‌ها در برابر نوسان شدید قیمت ارز دیجیتال از سرمایه‌گذاران محافظت می‌کنند .
یکی از مهمترین کاربرد های استیبل کوین ها خرید و فروش روزانه است.با توجه به کنترل نوسان این ارز ساختار آن مشابه به ارز فیات بوده و درعین‌حال برخی از مزیت‌های کریپتوکارنسی ها را هم با خود همراه دارد ، از جمله سرعت بخشیدن و سهولت در معاملات و تراکنش های بین المللی .