اصطلاحات و مفاهیم بازار بورس (بخش دوّم)

سود پیش بینی شده (EPS): عبارت است از پیش بینی سود بدست آمده شرکت به ازای هر سهم که توسط شرکت محاسبه می شود.

 

تعدیل سود: تغییرات سود پیش بینی شده (EPS) شرکتها طی سال مالی را تعدیل می گویند.
پس از آن که سال مالی شروع شد، بسته به روند عملکردی شرکت، هیئت مدیره تخمینی که از مقدار EPS ارائه داده بودند رابه رقمی واقعی نزدیک تر می کنند یا اصطلاحاً آن را تعدیل می کنند.

{ تعدیل به دو صورت می باشد: تعدیل مثبت که به افزایش EPS منجر می شود و تعدیل منفی که به کاهش EPS می انجامد. تعدیل مثبت و منفی بر روی قیمت معاملاتی سهم نیز تاثیر مثبت و منفی دارد . }

 

سود تقسیمی (DPS): عبارت است از سود پس از کسر مالیات به ازاء هر سهم که توسط شرکت ها به سهامداران پرداخت می گردد .
معمولاً به علت بلاتکلیف بودن برخی طلب ها و بدهی ها، وجود برخی حسابهای مشکوک در شرکت یا وجود برنامه های توسعه ای، همه سود حاصله (EPS) را بین سهامداران تقسیم نمی کنند و مقداری از آن را به صورت اندوخته در شرکت باقی می‌گذارند که در سالهای بعد در مورد آن تصمیم گیری به عمل می آید.

 

صورت های مالی: صورتهای مالی گزارشهایی خلاصه و استاندارد هستند که براساس آنها می توان راجع به وضعیت مالی یک شرکت (سوددهی، زیان دهی، میزان گردش نقدینگی و …) قضاوت نمود.

 

نسبت پی به ای (P/E): این نسبت بیان کننده نسبت قیمت (Price) یک سهم به پیشبینی سود سهام (EPS) آن است. به لحاظ تئوریک، پی به ای یك سهم به ما می گوید كه سرمایه گذاران حاضرند به ازای دریافت هر ریال سود یك شركت، چند ریال برای خرید آن بپردازند.

 

دامنه نوسان سهم: برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمت سهم‌ها و تلاطم بازار، سازمان بورس اوراق بهادار تهران میزان نوسان قیمتی را مشخص نموده تا در آن محدوده قیمت نوسان کرده و معامله شود .
این محدوده در بازار های مختلف متفاوت است که در جدول زیر نمایش داده شده است.

 

البته قیمت سهم در بازگشایی بعد از افشای اطلاعات از نوع الف هم بدون دامنه نوسان باز گشایی می گردد. (اطلاعیه افشای اطلاعات در سایت کدال برای هر سهم منتشر می شود و با توجه به نوع افشا تاثیرات گوناگونی بر روی قیمت سهم دارد ؛ افشا اطلاعات به دو نوع الف و ب تقسیم می شود که در نوع ب سهم با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می گردد.)