اصطلاحات کاربردی ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی

در این مقاله با اصطلاحات کاربردی ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی آشنا می شوید.

ارز دیجیتال: نوعی پول که بر اساس اصول رمزنگاری تولید شده و بصورت دیجیتال داد و ستد میشود.

بلاکچین(Blockchain): دفترچه ای دیجیتالی از تمام معاملات انجام شده یک ارز دیجیتال(در پست های آینده بطور کامل به بیان مفهوم این واژه می پردازیم)

بیت کوین (Bitcoin): اولین ارز دیجیتال که از سال 2008 توسط شخصی بنام ساتوشی ناکاموتو آغاز بکار کرد.

BTC: هر رمز ارز در پلتفرم های معاملاتی با یک نماد 3 حرفی مشخص میشود که عبارت BTC نماد بیت کوین است.

کوین(coin): ارزی که بلاکچین اختصاصی دارید.

توکن(Token): ارزدیجیتالی که روی بلاکچین کوین ها فعالیت میکند و بلاکچین اختصاصی ندارد.

آلت کوین(Altcoin): به کلیه ارزهای بوجود آمده بعد از بیت کوین میگویند.

شیت کوین(Shit Coin): ارز بی ارزش.

استیبل کوین(Stablecoin): کوین هایی با قیمت ثابت(برای مثال تتر که حدودا 1 دلار است).

ساتوشی(Satoshis): کوچکترین واحد هر بیت کوین ساتوشی نام دارد. هر بیت کوین به 100 میلیون واحد تقسیم میشود. هر ساتوشی یک صدم میلیونوم(00000001/0) بیت کوین است.

نهنگ(Whale): افرادی که مبالغ سنگینی از یک ارز دیجیتال را نگهداری میکنند.

استخراج(Mining): فرآیندی که طی آن سخت افزار کامپیوتر تراکنش ها را تایید میکند، این فرآیند موجب تولید و استخراج ارز میگردد.

ماینر(Miner): دستگاهی که به وسیله آن استخراج انجام میدهند.

ولت(Wallet): همان کیف پول دنیای ارزهای دیجیتال است که به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد.

آدرس کیف پول(Address): رشته ای از اعداد و حروف است که بعنوان شماره حساب در معاملات ارز دیجیتال و نقل و انتقال آن استفاده میشود.

شناسه تراکنش(Transaction ID): رشته ای از اعداد و حروف است که برای شناسایی یک تراکنش استفاده می شود. صرافی ارز. دیجیتال(Exchange): سایتی است که در آن به خرید و فروش ارز دیجیتال میپردازیم.

وایت پیپر(White Paper): گزارشی است کامل درباره یک ارز دیجیتال که توسط توسعه دهندگان و بنیانگذاران آن منتشر می شود و به بیان جزییات کامل درباره پروژه می پردازد. هلد(Hold):نگهداری یک ارز دیجیتال به مدت طولانی.

مارکت کپ(Market Cap): ارزش بازار یک ارز دیجیتال است. (از حاصل ضرب تعداد ارز های در گردش در قیمت فعلی آن بدست می اید.)

فومو(Fomo): ترس ازدست دادن

بازار خرسی(Bear Market): به بازاری میگویند که قیمت ها در آن روند نزولی پرشتاب و جمعی دارند.

بازار گاوی(Bull Market): به بازاری میگویند که روند پرشتاب صعودی و جمعی دارد.

پامپ و دامپ(Dump & Pump): زمانی که یک سرمایه گذار بزرگ یا یا جمعی از سرمایه گذاران قیمت یک ارزدیجیتال را بصورت مصنوعی بوسیله ابزار هایی مانند خبر و تبلیغات و … افزایش و کاهش دهند پامپ و دامپ اتفاق می افتد.

هش(Hash): هش یک تابع ریاضی است. به‌طورکلی توابع ریاضی ورودی‌هایی را دریافت کرده و با انجام تغییراتی آن‌ها را به خروجی‌های مجزا تبدیل می‌کنند از تابع هش در محاسبات ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. هش اعداد و حروف مختلف را به‌صورت داده‌های ورودی دریافت کرده و آن‌ها را به خروجی رمزگذاری شده تبدیل می‌کند. با رمزنگاری اطلاعات توسط هش ، امنیت اطلاعات بالا رفته و از آن برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌شود.

نرخ هش(Hash Rate): معیار و واحد اندازه‌گیری است که توسط آن سرعت حل تابع هش توسط ماینر مشخص می‌شود ، هش ریت تعداد تلاش‌های شبکه برای تکمیل محاسبات را مشخص می‌کند.

غیرمتمرکز(Decentralization): از مهم ترین ویژگی‌های بیت کوین و سایر رمز ارزها، غیر متمرکز بودن آن می باشد. این ویژگی باعث شده است که نسبت به رمز ارزها و ارزهای فیات و… مزیت بخصوصی داشته باشد. از مهم ترین مزیتهای این ویژگی، عرضه پول محدود است که باعث افزایش ارزش رمز ارزها می شود.

شناخت و فهم دقیق لغات و اصطلاحات بازار های مالی یکی از عوامل موثر در موفقیت در بازارهای مالی از جمله ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی می باشد.