انواع روش های استخراج

فرآیند استخراج و ماینرها از لحاظ سخت افزاری به چهار دسته تقسیم می شوند:

1) پردازنده‌های مرکزی (CPU)
2) پردازنده‌های گرافیکی یا همان کارت گرافیک (GPU)‌
3) مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA)
4) مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC)

 

1) پردازنده‌های مرکزی (CPU):

در این روش که از قدیمی ترین روش ها می باشد ماینر با استفاده از CPU یا همان پردازشگر مرکزی فرآیند استخراج را انجام میدهد. معایب آن نسبت به دیگر روش ها میتوان زمان طولانی و حجم پایین استخراج باشد. از سال 2009 تا 2010 استخراج بیت کوین به این روش صورت می گرفت ، اما بعد از آن با گسترش شبکه و بالا رفتن قدرت هش شبکه آن دیگر برای استخراج کنندگان صرفه اقتصادی نداشت.

 

2) پردازنده‌های گرافیکی یا همان کارت گرافیک (GPU)‌:

در این روش، استخراج با استفاده از واحد پردازشگر گرافیکی (Graphics Processing Unit) یا به اختصار «GPU» یا همان کارت گرافیک انجام می پذیرد. در این نوع سیستم با استفاده از توان محاسباتی کارت گرافیک به فرآیند حل معادلات پرداخته و اطلاعات مربوط به تراکنش یک ارز دیجیتال را در بلاک چین آن ارز ثبت می کند.

3) مدارمجتمع دیجیتال برنامه پذیر (FPGA)

یکی از روش های ابداعی متخصصان در استخراج ، استفاده از مدارمجتمع دیجیتال برنامه پذیر (Field-Programmable gate array) یا به اختصار FPGA بود.

افراد قادر هستند FPGA را پس از ساخت برای هدف مورد نظر خود برنامه ریزی کنند.این ویژگی به تولیدکنندگان سخت افزارهای استخراج این امکان را می دهد که تراشه هارا به صورت انبوه خریداری کرده و قبل از اینکه آنها را در دستگاه استخراج قرار دهند ، بطور خاص برای استخراج ارز مورد نظر خود ، شخصی سازی کنند.

FPGA نسبت به دو روش قبل (GPU و CPU) بهره وری انرژی بالاتر ، سهولت ، کارایی و عملکرد بهتری دارند.

 

4) مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC)

یکی از به صرفه ترین روش های استخراج ارز دیجیتال استفاده از تراشه های مخصوصی به نام اِی سیک می باشد.
ASIC سخت افزاری است که به طور اختصاصی برای فرآیند ماینینگ طراحی می شوند.
به بیان دیگر این سیستم به‌ گونه‌ای طراحی شده است که فقط یک کار را انجام دهد.
استخراج ارز دیجیتال با سرعت بالا و مصرف برق مقرون به صرفه از ویژگی های مهم آن می باشد.

اِی‌سیک‌ها در نتیجه‌ی توسعه و بزرگ‌تر شدن شبکه بلاک چین‌ها و افزایش سختی شبکه و به‌دنبال آن سودآور نبودن کارت‌های گرافیکی برای استخراج برخی ارزها ایجاد شدند. از جمله مزیت هایی که استفاده از این دستگاه دارد این است که رمزهای موجود در معاملات را خیلی زودتر و راحت تر از CPU و GPU حل می کنند و سود آوری بالاتری دارند، پیدایش این روش FPGA را تقریباََ منسوخ کرد.