بیمه چیست؟ انواع بیمه؟

انسان در طول زندگی دستخوش حوادث، خطرات، و اتفاقاتی می شود که غالبا با ضر و زیان مالی و خسارت همراه است؛ در برهه ای از زمان زندگی مانند: بازنشستگی، ازکارافتادگی و … انسان نیازمند حمایت های مالی می باشد.
هر یک از ابزارهای زندگی انسان برای جوابگویی به یک یا چند نیاز ایجاد شده است، بیمه ابزاری است که برای بر طرف نمودن نیاز انسان به احساس امنیت و آرامش بوجود آمده است.
در زمان های گذشته دریانوردان و بازرگانان اولین افرادی بودند که از بیمه بهره گیری نمودند زیرا معتقد بودند در هر سفر بازرگانی و دریانوردی احتمال خسارت، سرقت و حوادثی از قبیل طوفان و دستبرد دزدان دریای وجود دارد؛ شکل گیری فعالیت بیمه به صورت امروزی آن به سال 1552 میلادی در شهر فلورانس ایتالیا باز می گردد.
فعالیت بیمه در ایران به زمان شاه عباس صفوی مربوط می شود که در آن زمان کاروانسراها نقش بیمه گر برای بازرگانان را ایفا می کردند.
بیمه به صورت امروزی در زمان قاجار در سال 1269 شمسی توسط دو مؤسسه روسی به نام های «نادژا» و «کافکاز مرکوری» وارد ایران شد، اداره صنعت بیمه ایران تا حدود 25 سال توسط شرکت های خارجی ادامه داشت بعد از چند سال و گسترش استفاده و اهمیت بیمه شرکت سهامی بیمه ایران با سرمایه بیست میلیون ریالی در سال 1314 توسط الکساندر و علی اکبر داور تاسیس شد؛ در سال 1331 دولت مصدق قانونی تصویب کرد که به طبق آن فعالیت شرکت های بیمه خارجی محدود تر و به دنبال آن صنعت بیمه بیشتر در اختیار شرکت های داخلی قرار گرفت.
امروزه در کشورمان شرکت های بیمه متعددی وجود دارند که به رقابت با یکدیگر می پردازند و خدمات گوناگون و متعددی ارائه می نمایید.
همانگونه که می دانید باید توجه داشته باشیم برای استفاده از بیمه باید قبل از وقوع خطرات، حوادث و چالش های احتمالی به انعقاد قرداد با یک شرکت بیمه بپردازیم؛ امروزه پوشش های بیمه ای نقش اساسی در تامین امنیت اقتصادی و روانی زندگی روزمره، کسب و کارها، مسئولیت های ما دارند و به ما در کاهش نگرانی ها نسبت به پیشامدهای آینده کمک می کنند.

تعریف بیمه:
بیمه قراردادی حقوقی است که بین دو طرف ( شرکت بیمه و شخص حقیقی یا حقوقی ) منعقد می گردد بر طبق این قرار داد شرکت بیمه در چهار چوب تعهداتی که در قرارداد نسبت به شخص بیمه شده منعقد شده به ارائه خدمات، پرداخت خسارت و پرداخت های مالی حمایتی می پردازد.

تعریف چند واژه:

بیمه گر: نهاد و یا شرکتی است که بیمه می کند و به عنوان بیمه گر، شرکت بیمه، حامل بیمه یا پذیره نویس شناخته می شود.

• بیمه گذار: شخص یا نهادی است که از شرکت بیمه، بیمه را خریداری می نماید.

• بیمه شده: شخص یا نهادی است که تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

• حق بیمه: مبلغی است که بیمه گر بابت تعهداتی که در قرار داد نسبت به بیمه گذار متعهد می شود دریافت می کند.

• بیمه نامه: همان قرارداد منعقد شده بین بیمه گر و بیمه گذار است که تعهدات فی مابین در آن درج می گردد.

انواع بیمه:

همان گونه که می دانید یکی از ابزارهای مهم و اساسی کاهش ریسک و نگرانی نسبت به حوادث و پیشامدهای آینده بیمه است، بر همین اساس تمامی اشخاص اعم از حقیقی و  حقوقی، صاحبان مشاغل و کسب و کار، مدیران، سرمایه گذاران و… باید نسبت به بیمه و شناخت انواع آن اطلاعات کافی و مورد نیاز را داشته باشند تا بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند و ریسک و آسیب پذیری خود را نسبت به رخدادهای آینده به حداقل برسانند.

به طور کلی انواع بیمه نامه به سه دسته تقسیم می گردد:

• بیمه اشخاص (بیمه عمر، بیمه حوادث، بیمه درمان)
• بیمه اموال (بیمه اتومبیل و وسیله نقلیه، بیمه آتشسوزی)
• بیمه مسئولیت (عمومی، حرفه ای، تولید کنندگان کالا)

بیمه اشخاص:
این نوع بیمه مربوط به سلامتی و جان اشخاص است و به سه دسته زیر تقسیم می شود.
• بیمه عمر: بر طبق قراردادی که بین بیمه گر و بیمه گذار منعقد می شود، شرکت بیمه در طی مدت قرار داد، در صورت وقوع حوادث و پیشامدهایی مانند: بیماری، ازکار افتادگی، بازنشستگی و… که در قرارداد فی مابین قید شده است مبالغی به عنوان مستمری و یا کمک هزینه به بیمه شده پرداخت می نماید.
• بیمه حوادث: این نوع بیمه در زمان بروز حوادث، بیمه شده را مورد حمایت قرار داده و خسارت های ناشی از آن حادثه را جبران می نماید؛ بیمه حوادث شامل انواع مختلفی از جمله بیمه حوادث تحصیلی، حوادث ورزشی، حوادث توریستی و مسافرتی، حوادث کار و… می شود.
• بیمه درمان: این نوع بیمه بصورت کامل یا قسمتی از هزینه های درمانی بیمه شده را متقبل می شود، بیمه درمان به دو دسته بیمه پایه و بیمه تکمیلی تقسیم می شود.
بیمه پایه: این نوع بیمه معمولا دولتی بوده و جزئی از سیاست ها و اجرائیات کلی نظام سلامت کشور هستند و در دسترس عموم می باشند؛ بیمه تامین اجتماعی، بیمه سلامت، بیمه خدمات درمانی از جمله این بیمه ها می باشند.
بیمه تکمیلی: این نوع بیمه تکمیل کننده بیمه پایه است و هزینه های درمانی را که بیمه پایه به طور کامل و یا به طور کلی تحت پوشش قرار نمیدهد مانند عمل جراحی، داروهای خاص با قیمت های بالا، آزمایشات و… را شامل می شود.

بیمه اموال:
این بیمه خسارت وارده بر اموال را جبران می نماید و به دو دسته زیر تقسیم می شود.
• بیمه اتومبیل: در این نوع بیمه وسیله نقلیه در برابر حوادثی مانند سرقت، آتش سوزی، آسیب های وارد شده ناشی از تصادفات و حوادث طبیعی و… تحت پوشش قرار می گیرد.
• بیمه آتش سوزی: این بیمه واحدهای مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی، انبارهای کالا، کارخانجات و کارگاه ها و… را در برابر حوادث آتش سوزی بیمه می کند.

بیمه مسئولیت:
هر فرد در جامعه نقشی دارد، با توجه به نوع فعالیت، نقش و شغل خود ممکن است جان و مال دیگر افراد جامعه را به خطر بیندازد و باعث ایجاد آسیب و خسارت گردد؛ در این شرایط این فرد باید به جبران خسارت بوجود آمده بپردازد که گاها مبالغ این خسارت ها بسیار سنگین است و فرد توانایی پرداخت آن را ندارد، بیمه مسئولیت طبق مفاد قرارداد با فرد بیمه شده به حمایت به حمایت از او می پردازد و خسارت وارده را جبران مینماید؛ استفاده از بیمه مسئولیت برای افرادی که در جامعه نقش های مختلفی دارند و احتمال بروز هرگونه حوادثی در طول فعالیتشان وجود دارد ضروری است.

انواع بیمه مسئولیت به شرح زیر است:
• بیمه مسئولیت عمومی: این نوع بیمه مربوط به صاحبان مشاغلی است که با افراد زیادی رو برو هستند مانند: بیمه عملیات ساختمانی، بیمه پیمانکار، بیمه مسئولیت آتش سوزی و… .
• بیمه مسئولیت حرفه ای: این بیمه شامل مشاغل خصوصی و حرفه ای می شود مانند: بیمه پزشکان، بیمه مهندسین و… .
• بیمه مسئولیت تولید کالا: این بیمه شامل مشاغلی است که در آن کالای تولید شده مانند کپسول آتش نشانی، عایق های حرارتی و… ممکن است به مصرف کننده خسارت جانی و مالی وارد نماید.

بدون شک هیچ یک از ما توانایی پیش بینی اتفاقات و حوادثی که در آینده روی می دهد را نداریم، بهترین راه در جهت آسودگی خاطر و ایمنی ، بررسی انواع بیمه ها و شرکت های مختلف بیمه و انتخاب بیمه متناسب با زندگی، نوع حرفه و فعالیت شماست.