تحقیقات بازار (Market Research) چیست؟

شروع هر کسب و کار همواره با ریسک های زیادی همراه است، صاحبان کسب و کار برای جلوگیری از آسیب ها و اتلاف سرمایه های خود (سرمایه های مالی، زمان و نیروی انسانی) قبل از شروع فعالیت ها و فروش و ارائه محصول، باید آیتم ها و شرایط مختص به کسب و کار و محصول خود را مورد ارزیابی و سنجش دقیق قرار دهند.

امروزه در اکثر صنایع و بازارها وجود رقبای متعدد باعث ایجاد رقابت زیادی میان ارائه کنندگان کالا و خدمات گردیده است، تحقیقات بازار یکی از فرآیندهای مهم تشکیل، توسعه و بهبود هر کسب و کار و فعالیتی می باشد که باید بشکل دقیق صورت گیرد تا ریسک های پیش رو را به حداقل برساند.

صاحبان کسب و کار قبل از شروع فعالیت خود با سوالات و چالش های زیر روبرو می شوند:

مصرف کنندگان کالا و یا خدمات محصول ارائه شده را می خرند؟

چه افرادی با چه مشخصاتی بازار هدف محصول ما هستند؟

رقبای ما در بازار هدف؟

واکنش مشتریان نسبت به محصول ارائه شده چیست؟ (محصول مورد استقبال قرار می گیرد یا خیر)

 

تعریف تحقیقات بازار:

تحقیقات بازار مجموعه فعالیتی است که در راستای جمع آوری اطلاعات و شناخت بازار هدف و مشتریان کالا و یا خدماتی که در کسب و کار ارائه می کنیم انجام می گردد؛ در این فعالیت ما به شناسایی و تحلیل بازار، رفتارشناسی مشتریان، اندازه بازار و چگونگی رقابت در آن می پردازیم.

 

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

تحقیقات بازار یکی از بهترین راه‌های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و ارتقا و بهبود کسب‌وکار است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا تحقیقات بازار مهم است و باید در هر کسب و کاری مورد توجه قرار گیرد:

اطلاعات ارزشمند: اطلاعات و فرصت هایی را در مورد ارزش محصولات موجود و جدید فراهم می کند، بنابراین به کسب و کارها کمک می کند تا بر اساس آن برنامه ریزی و استراتژی داشته باشند.

مشتری محوری: یکی از عوامل مورد نیاز برای تضمین موفقیت در هر کسب و کار درک نیاز های بازار هدف و مشتریان است؛ تحقیقات بازار به تعیین نیاز و خواسته مشتریان کمک می کند. همچنین درک مشتریان و نیازهای آنها به کسب و کارها کمک می کند تا محصولات یا خدماتی را طراحی کنند که به بهترین وجه مناسب آنها باشد.

پیش بینی ها: کسب و کارها با درک نیازهای مشتریان می توانند تولید و فروش خود را نیز پیش بینی کنند. تحقیقات بازار همچنین به تعیین موجودی بهینه کمک می کند.

مزیت رقابتی: پیشی گرفتن از رقبا و داشتن مزیت های رقابتی از عوامل مهم حیاتی جهت بقا و حرکت رو به جلو هر کسب و کاری است، تحقیقات بازار ابزاری برای انجام مطالعات تطبیقی است. تحقیقات بازار به کمک طراحی استراتژی‌های تجاری می آیند تا به کمک آنها محصول کسب و کار ما از رقبای خود جلوتر بمانند.

این موارد از مهمترین اجزا استراتژی شروع هر کسب و کار و فروش محصول است و از عوامل لازم برای موفقیت بشمار می رود.

 

تقاضا، اندازه بازار، شاخص های اقتصادی، مکان، اشباع بازار توسط دیگر رقبا از کلید واژه هایی هستند که در تحقیقات بازار با آن روبرو هستید؛ برای درک بهتر بازار و مشتریان خود می توانید به سوالات مرتبط با این کلید واژه ها پاسخ دهید:

تقاضا: آیا تمایلی برای محصول یا خدمات شما وجود دارد؟
اندازه بازار: چند نفر به پیشنهاد شما علاقه مند هستند؟
شاخص های اقتصادی: محدوده درآمد و حاشیه سود ما چقدر است؟
مکان: مشتریان شما کجا زندگی می کنند و گستره کسب و کار شما به کجا می تواند برسد؟
اشباع بازار توسط دیگر رقبا: چند گزینه مشابه در حال حاضر در دسترس مصرف کنندگان است؟

پاسخ به این سوالات نیازمند انجام فعالیت ها و جمع آوری اطلاعات متعددی در زمینه های گوناگون مانند صنعت، جامع شناسی، اقتصاد خانوار و… است که انجام صحیح آن از عوامل تضمین موفقیت است.

 

سه هدف کلیدی تحقیقات بازار

به طور کلی تحقیقات بازار سه هدف مهم و اساسی را دنبال می کند.

  1. از طریق برنامه ریزی مناسب، سازماندهی و کنترل منابع انسانی و مادی، به توسعه یک شرکت یا کسب و کار کمک می کند و در نتیجه تمامی نیازهای خاص در بازار را در زمان مناسب برآورده می کند.
  2. محصول یا خدمات باید با الزامات و ترجیحات مشتری در هنگام مصرف مطابقت داشته باشد؛ تحقیقات بازار به شناخت و معرفی این الزامات و ترجیحات می پردازد.
  3. تعیین درجه اقتصادی موفقیت یا شکستی که یک شرکت می تواند در حین ورود به بازار، و یا معرفی محصولات یا خدمات جدید داشته باشد و در نتیجه اطمینان برای همه اقداماتی که باید اجرا شوند، فراهم می کند.