تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال

تحلیل بنیادی:

تحلیل بنیادی یا فاندامنتال، یکی از روش های مهم تحلیل در بازار بورس است که تحلیل گر به کمک آن وضعیت یک شرکت را بررسی کرده و ارزش واقعی سهام آن را محاسبه کنند. سپس با بررسی ارزش واقعی و قیمت فعلی سهام شرکت نسبت به خرید یا فروش آن تصمیم‌گیری کرده و توجیه پذیر بودن یا نبودن خرید سهام را بررسی می کند.
تحلیل گر آیتم ها و عوامل تاثیر گذار بر مارکت مورد مطالعه خود را با دقت و بطور عمیق مطالعه و بررسی می کند ؛ میزان تغییرات و چگونگی تاثیر گذاری آنها رامورد تحلیل قرار می دهد.

برای مثال افزایش یا کاهش قیمت دلار برای یک شرکت صادرات محور از عوامل تاثیر گذار بر آن در سود و زیان آن است .
تحلیل بنیادی در سرمایه گذاری های بلند مدت بسیار اهمیت دارد.
در تحلیل بنیادی یک شرکت عواملی متعددی همچون «وضعیت مالی و سودآوری شرکت»، «محصولات تولیدی»، «رقبا»، «چشم‌انداز رشد بازار شرکت در آینده»، «قدرت نام تجاری شرکت»، «تیم مدیریتی»، «تامین‌کنندگان شرکت» و … بررسی شده و سپس نسبت به سرمایه گذاری در سهام آن شرکت تصمیم‌گیری می‌شود.

 

تحلیل تکنیکال :

یکی از مهمترین روش های تحلیل در بازار های مالی تحلیل تکنیکال است.
تحلیل تکنیکال سعی دارد با تکیه بر داده های مختلف مانند داده های نموداری و اطلاعات مرتبط از جمله قیمت و حجم ، روندهای قیمتی و شناخت الگو ها بهترین زمان ورود و خروج را برای تحلیل گر مشخص نماید.
یک از موارد قابل توجه در تحلیل بنیادی تاثیر پذیری از نوسانات قیمت در کوتاه مدت و کسب سود از آن است.
البته استفاده صحیح از نوسانات نیازمند قوی بودن معامله گر در بعد روانشناسی معامله گری است ، زیرا نوسانات بر احساسات معامله گر بسیار تاثیر گذار است و نتیجه معامله را تحت تاثیر قرار می دهد.