مفهوم واگرایی و تفاوت آن با همگرایی

واگرایی:

واگرایی به معنای حرکت قیمت و اندیکاتور برخلاف جهت یکدیگر است ، واگرایی به ما هشدار می دهد که روند فعلی قیمت ممکن است در حال تضعیف شدن باشد و یا تغییر جهت دهد. تحلیلگران از واگرایی به عنوان یکی از مهمترین و قویترین سیگنال ها برای معاملات خود استفاده میکنند. یکی دیگر از کارایی های واگرایی ها تشخیص سطوح حمایت و مقاومت است.

واگرایی ها به دو دسته مثبت و منفی تقسیم می شوند.

واگرایی مثبت:

واگرایی مثبت این سیگنال را می‌دهد که قیمت ممکن است به‌زودی به سمت بالا حرکت کند. این مسئله هنگامی اتفاق می‌افتد که قیمت در حال نزول است اما یک اندیکاتور تکنیکال در حال صعود یا نشان‌دادن سیگنال‌های صعودی است.

واگرایی منفی:

واگرایی منفی از احتمال کاهش قیمت در آینده حکایت دارد و هنگامی اتفاق می‌افتد که قیمت در حال بالا رفتن باشد اما یک اندیکاتور تکنیکال در حال افت یا نشان‌دادن سیگنال‌های نزولی باشد.
واگرایی ها انواع مختلفی دارند:

1) واگرایی معمولی

2) واگرایی مخفی

 

واگرایی معمولی:

واگرایی زمانی رخ می‌دهد که بین قیمت و اندیکاتور یک تناقض رفتاری وجود داشته باشد. دراین حالت اندیکاتور با حرکت قیمتی مخالفت می‌کند و نسبت به آن رفتار متضادی را از خود نشان می‌دهد.
زمانی که این واگرایی به وجود می‌آید، قیمت از ادامه حرکت باز می‌ایستد و تغییر جهت می‌دهد.
این نوع واگرایی را با نماد RD نمایش می‌دهند که مخفف عبارت Regular Divergence است.

واگرایی معمولی خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

1) واگرایی معمولی مثبت

2) واگرایی معمولی منفی

 

واگرایی معمولی مثبت :

این نوع واگرایی در روند نزولی به وجود می آید و به این صورت است که قیمت موفق به تشکیل کف جدید ، پایین تر از کف قبلی خود می شود اما اندیکاتور نمی تواند کف جدید بسازد.

 

واگرایی معمولی منفی :

زمانی به وجود می آید که قیمت سقف جدیدی تشکیل می دهد ، اما اندیکاتور موفق نمی شود که سقف جدیدی بالاتر از سقف قبلی تشکیل دهد.

واگرایی مخفی:

واگرایی مخفی زمانی به وجود می‌آید که قیمت سهم در حال اصلاح بوده و نشان‌دهنده ادامه‌دار بودن این روند باشد. ساز و کار واگرایی مخفی بر خلاف واگرایی معمولی است و مطابق با آن می‌توان در روند نزولی سهم با قله‌ها و در روند نزولی سهم با دره‌ها، تغییر روند سهم را در بازار تشخیص داد.
این نوع واگرایی را با نماد HD نمایش می‌دهند که مخفف عبارت Hidden Divergence است. واگرایی مخفی به دو دسته واگرایی مثبت و واگرایی منفی تقسیم‌بندی می‌شود.

واگرایی مخفی مثبت:

زمانی به وجود می آید که قیمت موفق می شود کفی بالاتر از کف قبلی خودش تشکیل بدهد اما اندیکاتور یک کف پایین تر از کف قبلی خودش تشکیل می دهد . در شکل زیر به خوبی تناقض بین قیمت و اندیکاتور را مشاهده می کنید.

واگرایی مخفی منفی:

این حالت که طی یک روند نزولی به وجود می آید ، قیمت قدرت اینکه به سقف قبلی خودش برسد را ندارد اما اندیکاتور موفق می شود که یک سقفی بالاتر از سقف قبلی خودش بزند. که موضوع خودش می تواند به عنوان هشداری برای ریزش سهم باشد که باید در نظر داشته باشیم.