کیف پول یا وَلت (Wallet) و انواع آن

ابزاری برای نگهداری ارز دیجیتال است ، این نگهداری بصورت مدیریت کلید های عمومی و خصوصی انجام می شود ، ترکیب این دو امکان انجام یک تراکنش را فراهم می کند.
اگر ولت را شبیه به یک حساب بانکی در نظر بگیریم، کلید عمومی همان شماره حساب و کلید خصوصی همان رمز عبور یا پسورد حساب می باشد.
کیف پول به عنوان ابزاری برای تعامل با شبکه بلاکچین عمل می کند.
هر کیف پول شامل یک آدرس می باشد ، این آدرس از رشته اعداد و حروف تشکیل می گردد و موقعیت مشخصی به منظور ارسال و جابجایی ارز دیجیتال در بلاکچین مشخص می کند ؛ همچنین مشخص می کند ارز دیجیتال واریز شده در کدام قسمت شبکه بلاکچین قرار بگیرد.

 

انواع کیف پول

در این بخش به بررسی انواع کیف پول می پردازیم:

 

1) کیف پول گرم (Warm Wallet)

نرم افزاری
A) دسکتاپ B) موبایل C) تحت وب

 

2) کیف پول سرد (Cold Wallet)

سخت فزاری
کاغذی

1) کیف پول گرم (Warm Wallet) :

به بیان ساده کیف پول گرم به آن دسته از ولت ها گفته می شود که متصل به اینترنت هستند .

 

— نرم افزاری :

کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال یا به‌ عبارتی Software Wallet به ولت‌هایی گفته می‌شود که در قالب نرم‌افزار روی کامپیوتر، گوشی هوشمند یا حتی استفاده از اپلیکیشن تحت وب، و بصورت آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند ؛ بزرگ‌ترین مزیت این نوع ولت‌ها در سرعت بالای نقل ‌و انتقال و دسترسی آسان است ، اما بدلیل اتصال به اینترنت خطر حملات هکرها تهدیدی برای این نوع ولت ها محسوب میشود .

A) دسکتاپ:

کیف پول‌های دسکتاپ نرم افزار هایی هستند که باید در یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر خاص نصب شوند و تنها از آن دستگاه خاص قابل دسترسی هستند. به طور کلی، این نوع از کیف پول‌ها ترکیب خوبی از امنیت و راحتی را ارائه می‌دهند. با این حال به یاد داشته باشید که اگر یک هکر توانایی کنترل از راه دور دستگاه شما را به‌دست آورد، خیلی راحت می‌توانند به کیف پول شما دسترسی پیدا کند.

B) موبایل:

ولت هایی هستند در قالب اپلیکیشن موبایل، دسترسی و کاربری بسیار آسانی دارند ، شباهت های زیادی به کیف پول دسکتاپ دارد.
نکته‌ حائز اهمیت درباره نصب کیف پول ارز دیجیتال روی گوشی موبایل این است که آسیب ‌پذیری اغلب گوشی‌ها در برابر بد افزارها بسیار زیاد است؛ همچنین احتمال گم‌ کردن گوشی یا دزدیده‌ شدن آن از جمله معایب استفاده از کیف پول ارز دیجیتال موبایلی به‌حساب می‌آید؛ زیرا کلید خصوصی ولت رمز ارز روی گوشی ذخیره می‌شود .

C) تحت وب:

ولت رمز ارز تحت وب یا به‌ عبارتی کیف پول ارز دیجیتال آنلاین (Online Wallet) به‌ دسته‌ای از کیف‌های رمز ارز گفته می‌شود که نیاز به نصب هیچ برنامه و اپلیکیشنی ندارد و از طریق مرورگر و اتصال اینترنت می‌توان به حساب رمز ارز دسترسی داشت.
مزیت این نوع کیف پول ارز دیجیتال دسترسی به حساب از طریق دستگاه‌های مختلف در هر کجایی می باشد ؛ اما از آنجایی که کلید خصوصی ولت توسط مالکان وب ‌سایت ذخیره می‌شود و به‌صورت محلی در دستگاه ذخیره نمی‌شود، از نظر امنیتی توصیه نمی‌شوند.

2) کیف پول سرد (Cold Wallet) :

آن دسته از ولت ها هستند که متصل به اینترنت نیستند و دسترسی به اینترنت به طور عادی ندارند .
همانگونه که بیان شد وجه تمایز کیف پول گرم و سرد اتصال و عدم اتصال به اینترنت می باشد ، بنابر این وجه ذخیره شده در یک کیف پول گرم در مقایسه با یک ولت سرد راحت ‌تر در دسترس قرار دارد ، البته امنیت در کیف پول سرد بیشتر است ، پس در انتخاب خود باید دو موضوع سهولت دسترسی و امنیت را مورد توجه قرار داد.

 

— سخت فزاری:
به لحاظ امنیتی، هیچ کیف پولی بهتر از کیف پول سخت‌افزاری نیست. کیف پول سخت افزاری یک دستگاه فیزیکی است که تنها هدفش ذخیره‌سازی کلیدهای عمومی و خصوصی‌تان است. این دستگاه تنها در صورتی که نیاز به انتقال وجه داشته باشید به اینترنت متصل می‌شود. هنگام انتقال، شما باید پین شخصی خود را به طور مستقیم وارد دستگاه ‌کنید. این کار دسترسی هکرها به کلیدهای‌تان را تقریبا غیر ممکن می‌سازد .

— کاغذی:
کیف پول‌های کاغذی یکی از کم ارزش‌ترین کیف پول‌های کریپتو هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کلیدهای عمومی و خصوصی خود را روی یک تکه کاغذ پرینت بگیرید و با این کار به سادگی می‌توانید سطح امنیت پول خود را بالا نگه دارید. چون در این روش، کلیدها به هیچ سروری متصل نیستند. در نتیجه راهی به جز در اختیار داشتن آن کاغذ برای دسترسی به کیف پول، وجود ندارد. زمانی هم که نیاز به انتقال وجه دارید می‌توانید به سادگی کلیدها را وارد یک نرم ‌افزار یا کیف پول تحت وب کنید ، یا حتی ساده ‌تر از آن، فقط کد چاپ شده را اسکن کنید این نوع کیف پول تقریبا منسوخ شده است.