بروکر فارکس چیست؟

تعریف بروکر:

بروکر فارکس چیست؟ این لغت به معنای کارگزار است؛ بروکر فارکس شرکتی برای ارائه خدمات مالی می باشد که بستر خرید و فروش ارزهای خارجی را برای معامله گران فراهم نموده است به بیان ساده تر بروکرها واسطه بین خریداران و فروشندگان هستند.

بروکرها و یا به بیان دیگر کارگزاران فارکس با هدف تسهیل فعالیت معامله گران و سرمایه گذاران فعالیت می کنند و در ازای مبلغی که به عنوان کارمزد یا اسپرد در یافت می نماید امکانات و خدماتی را ارائه می نمایند؛ عملکرد بروکر ها مانند کارگزاری بورس است و بر اساس پلتفرمی که دارند شرایط تجارت را برای سرمایه گذاران و معامله گران فراهم می کنند؛ بروکرها با ارایه ابزارها، اندیکاتورها و پلتفرم های تحلل امکان تحلیل و استفاده اسز استراتژی های مختلف را برای مشتریان خود فراهم می نمایند.

 

مهمترین وظیفه بروکر
مهمترین و اساسی ترین وظیفه بروکرها انجام خدمات ایجاد حساب، نمایش و ارائه قیمت های خرید و فروش، ثبت درخواست و پیگیری درخواست تریدارها برای انجام معاملات است.

 

اهمیت انتخاب بروکر:

بعد از تصمیم گیری برای ورود به فارکس، سرمایه گذار در اولین اقدام خود باید بروکر یا کارگزار مناسبی را انتخابب نماید و به این صورت وارد بازار فارکس شود و به معامله بپردازد؛ انتخاب بروکر مناسب بسیار اهمیت دارد؛ انتخاب بروکر بخصوص برای کاربران و سرمایه گذاران ایرانی اهمیت زیادی دارد زیرا ایرانی ها بدلیل تحریم ها و محدودیت هایی که در بعضی از مواقع وضع می شود با محدودیت دریافت خدمات مواجه می شوند.

 

ویژگی های یک بروکر مناسب:

برخورداری از پلتفرم بروز معاملاتی

توجه به پلتفرم معاملاتی بروکر از نکات مهم می باشد به طوریکه بروکر انتخاب شده باید دارای پلتفرم معاملاتی بروز و مجهزی باشد و قابلیت دسترسی به آن از طریق دسکتاپ و یا موبایل امکانپذیر باشد؛ همانگونه که میدانید پلتفرم معاملاتی رابط بین معامله گر و بازار است پس باید براحتی قابل استفاده باشد و از کار نیفتد و مسدود نشود و از سرعت عمل کافی برخوردار باشد تا معامله گر بتواند سرعت عمل کافی و لازم را داشته باشد و در مواقع ضروری واکنش مناسب را نشان دهد بعنوان مثال متاتریدر 5 از محبوب ترین و کارآمدترین پلت فرم ها در بروکرهای فارکس است.

کمیسیون و اسپرد بصرفه

توجه به کمیسیون، اسپرد و سواپ از دیگر موارد مهم در انتخاب بروکر است بعضی از بروکرها در برابر خدمات کمتر و ضعیف تر کمیسیون کمتری دریافت می کنند و برخی دیگر در ازای ارائه خدمات بهتر  مقدار کمیسیون کمتری در مقایسه با بروکرهای دیگر دریافت می نمایند.

رگولیشن و مجوزها و لایسنس‌ های معتبر

رگولیشن (تایید بروکر توسط نهادهای معتبر مالی بین المللی) از مواردی است که توجه به آن ضروری است؛ قبل از انتخاب بروکر وضعیت قانونی و مجوزات آن را بطور کامل بررسی نمایید.

پشتیبانی ۲۴ ساعته

پشتیبانی لازم و کافی و ترجیحا به زبان فارسی از دیگر آیتم های مهم در انتخاب بروکر است؛ این پشتیبانی باید در بخش های فنی، نرم افزاری، تحلیلی و مالی صورت پذیرد.

نحوه واریز و برداشت آسان

روش های واریز و برداشت یکی از عواملی است که معامله گران و افرادی که می خواهد وارد فارکس شوند بخصوص ایرانیان توجه زیادی به آن دارند؛ داشتن صرفه و کم هزینه بودن و داشتن پشتیبانی لازم از مشتریان ایران از مواردی است که باید با آن توجه کرد.

حساب‌های معاملاتی متنوع

توجه کنید که حسابی که در بروکر باز می کنید از چه نوعی است و این حساب بگونه ای باشد که با میزان سرمایه و استراتژی تجاری شما متناسب باشد؛ بروکرها حساب های مختلفی از جمله حساب میکرو، استاندارد، حرفه ای، VIP ارائه می دهند.

امکان افتتاح حساب دمو یا آزمایشی

افرادی که تجربه معامله و ترید در بازار های مالی را ندارند با استفاده از حساب های دمو می توانند به کسب تجربه و معاملات آزمایشی بپردازند و کار خود را در ابتدا با حساب دمو آغاز نمایند.(در حساب دمو ترید ر نه پولی از دست می دهد و نه پولی بدست می آورد فقط در یک محیط آزمایشی به معامله می پردازد)

 

انواع بروکر
بروکر ها بر اساس سیاست هایی که در برابر مشتریان خود اتخاذ می کنند به دو دسته کلی Dealing Desk و No Dealing Desk (Non Dealing Desk) دسته بندی می شوند.

بروکر Dealing Desk:
همانگونه که می دانید نقش اصلی بروکرها در بازار فارکس، برقراری ارتباط و واسطه گری بین خریدار و فروشنده انواع ارز است؛ در اصل بروکر میان فردی که قصد فروش یک ارز را دارد و فروشنده ای که می خواهد همان ارز را خریداری نماید، پل ارتباطی می باشد.

در شرایطی که سرمایه گذار مایل به معامله و سرمایه گذاری نباشد و در طرف مقابل معامله شما قرار داشته باشد، بروکر Dealing Desk که به اختصار DD نامیده می شود خود عهده دار این نقش شده و وارد معامله می گردد؛ در اینجا ریسک معامله هم برای بروکر و هم برای سرمایه گذار وجود دارد زیرا ممکن است هم متحمل زیان شوند و هم سود کسب کنند نام دیگر بروکرهای DD بازارساز یا Market Maker می باشد.

 

بروکر No Dealing Desk:
بروکرهای No Dealing Desk که به صورت اختصاری NDD نام می شوند، نقش این بروکرها جستجوی تریدرهای دیگر برای قراردادن آنها در مقابل شما است و خو این بروکرها نقش طرف دیگر معامله را ندارند؛ درآمد این بروکرها از طریق دریافت اسپرد یا کمیسیون بدست می آید و در سود و زیان معامله مشارکتی ندارند.

بروکرهای No Dealing Desk خود به دو دسته STP و STP+ECN دسته بندی می شوند.

بروکرهای STP یا Straight Through Processing برقرار کننده ارتباط میان تریدر و تأمین کنندگان متعدد نقدینگی، مانند بانک ها، موسسات مالی و… می باشند و بروکرهای STP+ECN نیز دقیقا به ایفای همین نقش می پردازند با این تفاوت که به معامله گر اجازه ارتباط و دسترسی آزادانه و شفاف تر و گسترده تری را می دهند و در این صورت معامله گر می تواند بررسی بیشتر و تصمیم گیری صحیح تری داشته باشد.