مفهوم حجم مشکوک

برای بیان مفهوم حجم مشکوک ابتدا به بیان تعریف واژه حجم معاملات می پردازیم.
حجم معاملات: به تعداد کل سهامی که میان خریداران و فروشندگان در یک روز معاملاتی خرید و فروش شده حجم معاملات می گویند.
حجم معاملات یکی از موارد مهم و تعیین کننده در تحلیل تکنیکال و تابلوخوانی است.

 

حجم مشکوک چیست؟
زمانی که بصورت غیر عادی شاهد افزایش حجم معاملات نسبت به میانگین آن باشیم این افزایش حجم معاملات، حجم مشکوک محسوب می شود؛ بطور کلی حجم مشکوک یکی از سیگنال های مهم برای تحلیلگران و معامله گران می باشد.

معامله گران و تحلیل گران عقیده دارند که حجم مشکوک ، یک سیگنال قوی و مهم برای حرکت قیمت در بازار بورس است، سرمایه‌گذاران و معامله‌ گران از حجم مشکوک به‌ عنوان یکی از جنبه‌ های مهم تحلیل، تایید عدم تایید و تغییر روندها و الگوهای نموداری استفاده می کنند. حرکات صعودی و نزولی با حجم نسبتاً بالا، در مقایسه با حرکات قیمتی با حجم کم تر ، همواره به‌ عنوان یک حرکت قوی‌تر شناخته می شوند.

 

حجم مشکوک چه زمانی رخ می دهد؟

زمانی که حجم مشکوک رخ می دهد این اتفاق می تواند برای ما دو حالت را رقم بزند؛ حالت اول عده ای در حال خالی کردن سهم هستند (یعنی بعد از دستیابی به مقداری سود به طور کامل و یا به میزان زیادی از سهام خود را می فروشند) و در حالت دوم عده ای با هدفی خاص در حال خرید سهم می باشند و خرید خود را در حجم زیادی انجام می دهند.
وقوع حجم مشکوک می تواند هم به معنای افزایش قیمت در روند سهم باشد و هم باعث کاهش قیمت در طول مسیر معاملاتی آینده سهم شود، اگر حجم مشکوک در نزدیکی یک ناحیه مقاومتی بزرگ صورت گیرد می تواند نشانه و سیگنالی برای افت قیمت سهم در آینده باشد و اگر در نزدیکی یک حمایت مهم باشد خبر از افزایش قیمت در روند آتی را به ما می دهد.

 

آگاه شدن از حجم مشکوک به 3 روش:

روش اول:

در سایت هایی که پلتفرم نمودار تحلیل، ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال را دارند بر روی نمودار با استفاده از اندیکاتور Volume و در قسمت پایین نمودار میتوانید با میله های سبز و قرمز بصورت نموداری حجم معاملات روزانه را مشاهده نمایید و حجم های غیر عادی را تشخیص دهید.

روش دوم :

این بخش به قسمتی از آموزش تابلوخوانی مربوط می شود، یکی از بهترین منابع و سایت ها برای تابلوخوانی و تشخیص معاملات مشکوک در سهام، سایت سازمان بورس اوراق بهادار به نشانی tsetmc.com است.

روش سوم:

نقطه ضعف روش اول و دوم عدم بررسی حجم مشکوک به طور جمعی و کلی در بازار است زیرا در این روش ها باید بررسی برای سهام ها بصورت جداگانه صورت پذیرد . از همین رو بهتر است از روشی استفاده کنیم تا بصورت جمعی به بررسی حجم مشکوک پرداخته و بصورت یک گزارش خروجی نمادهای بازار را که دارای حجم مشکوک بوده اند در اختیارمان بگیریم.

در این روش با ورود به سایت tsetmc.com در بخش فیلترها، فیلترنویسی کرده و نمادهایی که حجم مشکوک داشته را مشاهده می کنیم.

بعنوان مثال نمونه از فیلترها (ct).Buy_I_Volume> [is5] *5 می باشد.

فیلترنویسی یکی از مباحث مهم، اساسی و پرکاربرد در تحلیل بازارهای مالی است.

 

نکات مهم مربوط به حجم مشکوک:

با توجه به مطالبی که بیان کردیم می توانیم نکات زیر را مورده توجه قرار دهیم:

– آموزش کافی و تجربه بالا در تابلوخوانی از موارد مهم و اساسی در بررسی حجم مشکوک است که توجه به آن بسیار ضروری می باشد.

– هیچگاه حجم مشکوک را تنها دلیل و مبتای اصلی تحلیل و خرید فروش خود قرار ندهید، زیرا بازارسازها، بازیگران سهم و کدهایی که شروع به خرید سنگین می‌کنند در یک مرحله وارد سهم نمی شود و ورود و خروج خود را در چند مرحله انجام میدهند.

– گاهی ممکن است که حجم مشکوک از سمت حقوقی و یا حقیقی های بزرگ برای گمراه کردن سهام داران و معامله گران خرد صورت گیرد، پس باید همواره با برسی آیتم های دیگر و با توجه و درایت کافی عمل کنیم.

– در بعضی از مواقع حجم مشکوک، به دلیل کد به کد یا خرید و فروش بلوکی رخ  می دهد، تشخیص این دو مورد از مواردی است که تسلط به آن بسیار ضروری است.