مفهوم NFT و 4 ویژگی مهم آن

دارایی های مثلی و غیر مثلی:

در اقتصاد به دارایی مثلی (تعویض پذیر) می گویند که واحدهای آن با یکدیگر قابل جابجایی و تعویض باشند ، به عبارتی ارزش واحدهای آن باهم برابر باشد.
دارایی های غیر مثلیی (تعویض ناپذیر) دارایی هایی هستند که منحصر بفرد بوده و هرکدام دارای ویژگی های خاصی است و از یکدیگر متمایز می شونداین نوع دارا یی ها ابزار مبادله نیستند و نمی توان آن هارا بطور مستقیم با یکدیگر جابجا کرد.
دارایی مثلی: بیت کوین ، دلار ، یورو ، ریال ، چک و…
دارایی غیر مثلی: بلیط یک مسابقه یا کنسرت ، تابلو نقاشی اثر یک هنرمند خاص ، کفش یک ورزشکار خاص.

NFT:

بعد از تعریف و شرح دارایی های مثلی و غیر مثلی به بیان مفهوم توکن غیر مثلی یا توکن غیر همتا ( NFT ( non fungible token توکن های غیرمثلی یا دارایی های غیر همتا دارایی های دیجیتالی هستند که اطلاعاتی برای شناسایی یک دارایی در خود جا داده اند .
اطلاعات این توکن ها در بستر بلاکچین ثبت می شوند .

 

 

1) منحصربفرد بودن:

 

NFT ها منحصر به فرد هستند ، یعنی هرکدام ویژگی خاص خود را دارند ؛ برای مثال یک خانه 150 متری در یک شهر خاص در یک محله و خیابان خاص با مشخصات ظاهری خاص منحصر به فرد است ، توکن این خانه هم می تواند منحصر به فرد باشد.

 

2) کمیابی:

توسعه دهندگان NFT ها می توانند تعداد محدودی از NFT را ایجاد کنند.

 

3) احراز مالکیت:

 

بدلیل شفافیت و دسترسی به سوابق هرتوکن ، اصالت سنجی آن براحتی امکان پذیر است ، هیچ فرد و نهادی قابلیت تغییر یا حذف NFT هارا ندارد این ویژگی به واسطه نفوذ ناپذیری فناوری بلاکچین است.

 

4) غیر قابل تقسیم بودن:

 

برای مثال بیت کون یک دارایی مثلی است ، اگر برای خرید آن توانایی خرید یک واحد کامل از آن را بطور کامل نداشته باشیم میتوانیم مقداری کمتر از یک بیت کوین را خریداری کنیم ، چون هر واحد بیت کوین خود به واحد های کوچکتری تقسیم میشود؛ در مقابل این موضوع NFT ها قابلیت تقسیم و خرد شدن را ندارند، برای مثال شما نمی توانید مقداری از یک بلیط کنسرت را خریداری نمایید.

 

قابلیت اتصال و معامله NFT ها:

NFT ها مانند ارزهای دیجیتال بر روی انواع کیف پول های الکترونیکی قابلیت انتقال و جابجایی را دارند و به واسطه این ویژگی می توان آن ها را مورد معامله قرار داد.