اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average)

پیشنهاد میکنیم در همین ابتدای کار مقاله “اندیکاتور چیست؟” را مطالعه نمایید تا در ابتدا با تعریف و مفهوم اولیه اندیکاتور آشنا شوید.

اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال متنوع اند و هر کدام کارکرد خاص خود را داشته و نوع خاصی از اطلاعات را در اختیار تحلیل گر قرار می دهند، در این مقاله قصد داریم تا به بیان مفهوم اندیکاتور مووینگ اوریج (moving average) و چگونگی عملکرد و کارکرد این اندیکاتور بپردازیم.

تحلیل تکنیکال در بازار های مالی به ما کمک می کند تا ورود و خروج به موقعی داشته باشیم تا در معاملات خود بازدهی بهینه ای را بدست آوریم، اندیکاتور مووینگ اوریج (نام دیگر این اندیکاتور “میانگین متحرک” است، دلیل نام گذاری آن به این نام این است که این اندیکاتور میانگین داده را در بازه ای خاص برای ما نمایش می دهد.) یکی از ابزار هایی است که با استفاده از آن می توانیم زمان مناسب ورود و خروج را پیدا کنیم. این اندیکاتور بدلیل راحتی استفاده و کاربرد وسیعی که دارد از محبوبیت بالایی میان تحلیل گران برخوردار است.

 

اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average):

مووینگ اوریج یک اندیکاتور دنبال کننده است و روی چارت قرار می گیرد و جزء اندیکاتورهای روندی (trend indicators) محسوب می شود و تحلیل گر را در جهت یافتن روند یاری می نماید.

اندیکاتور میانگین متحرک بر اساس نوع فرمول میانگین گرفتن مورد استفاده، به دو دسته میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی تقسیم می شود.

 

 

 

میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average):

این نوع از میانگین متحرک که با اختصار SMA و یا MA نمایش داده می شود همان محاسبه میانگین ساده است که در ریاضیات می دانیم؛ محاسبات این اندیکاتور به این گونه است که از قیمت بسته شدن سهم در یک دوره زمانی مشخص،  به محاسبه میانگین می‌ پردازد؛ در ابتدای کار همه قیمت‌های بسته شدن در طول دوره را با هم جمع می کند و سپس حاصل جمع را بر طول دوره تقسیم می‌ نماید. بعنوان مثال در میانگین متحرک 26 دوره‌ای، قیمت‌ های بسته شدن سهم در 26 روز گذشته (نمودار روزانه) را جمع می کند و سپس حاصل جمع را بر 26 تقسیم می‌ نماید. این اندیکاتور به‌ شکل یک نمودار خطی بر روی چارت و روی نمودار قیمت نمایش داده می‌شود.

 

میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average):

این دسته از مووینگ اوریج که نام آن میانگین متحرک نمایی است با اختصار EMA نمایش داده می شود،تحلیل گران به این نمونه از اندیکاتور علاقه خاصی دارند دلیل این موضوع این است که این اندیکاتور در محاسبات خود، به روزهای آخر دوره مورد محاسبه (دوره معاملاتی مورد محاسبه) وزن و اهمیت بیشتری در محاسبه میانگین می دهند (به طور کلی اطلاعات جدید از اهمیت بالاتری برای تحلیلگران برخوردار اند)

چگونگی محاسبه میانگین متحرک نمایی را به شکل ساده بیان می کنیم ،فرض کنید می‌خواهیم همان نمودار میانگین قیمت 26 روز گذشته را این بار با کمک اندیکاتور میانگین متحرک نمایی محاسبه کنیم، این اندیکاتور به هر روز معاملاتی ضریبی را در محاسبه میانگین می دهد به این صورت که روز اول را ضریب 1، روز دوم ضریب 2، روز سوم ضریب 3 و همین‌طور تا روز بیست و ششم که به آن ضریب 26 می‌دهد، بعد از اختصاص دادن ضریب ها به جمع داده ها می پردازیم و حاصل جمع به دست آمده را بر جمع ضریب ها  تقسیم می‌ نماییم. با این شوه محاسباتی تأثیر قیمت بسته شدن سهم در روز آخر 26 برابر قیمت بسته شدن آن در روز اول خواهد بود.

 

همانطور که در مطلب بالا بیان شد این اندیکاتور در دوره های مشخصی به محاسباتی می پردازد ،شاید برای شما این سوال پیش بیاید که انتخاب دوره در این اندیکاتور بر چه اساسی انجام می شود؟

تحلیل گر باید بر اساسسبک معاملاتی خود و بازه زمانی معامله خود عدد و یا اعداد (در بعضی از مواقع بجای یک میانگین متحرک از چند میانگین متحرک در دوره های زمانی مختلف استفاده می نماییم) مورد استفاده خود در اندیکاتور را معین کند، معامله می تواند کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد.

رایج ترین اعداد معمولا 10،20،50،100،200 می باشند که گاهی بر اساس نیاز اعدادی مابین آنها نیز اتنخاب می شوند؛ البته در بعضی از مواقع نیز از اعداد فیبوناچی هم در تنظیمات بهترین اعداد میانگین متحرک استفاده می شود که عبارتند از 8،13،21،55

 

کاربرد اندیکاتور میانگین متحرک (Moving Average):

همانطور که گفتیم از این اندیکاتور برای مشخص کردن جهت روند بازار استفاده می نماییم، مشخص می کنیم که آیا روند صعودی و یا نزولی است؟

 

 

هر قدر دوره میانگین متحرک بیشتر باشد، روند بلند مدت تری را برای ما نمایش می دهد. برای مثال فرض می کنیم نمودار قیمت پایین نمودار میانگین متحرک 20 روزه باشد و هم‌ زمان بالای نمودار میانگین متحرک نمایی 100 روزه قرار گیرد، در این صورت تحلیل شما چیست؟ در این حالت می توانیم بگوییم که قیمت در کوتاه‌مدت دارای روند نزولی است اما در میان‌ مدت  و یا بلندمدت روندی صعودی را خواهد داشت.

از ویژگیهای مهم اندیکاتور میانگین متحرک، قابلیت شخصی‌ سازی است؛ شما می توانید متناسب با  استراتژی شخصی خود با اندیکاتور کار کنید و از آن برداشت داشته باشید؛ این موضوع به این معنی است که که تحلیلگر با تغییر دوره میانگین متحرک می‌تواند روند کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را مورد بررسی قرار دهد.

 

چگونگی نقش میانگین متحرک بعنوان سطوح حمایت و مقاومت و تغییر روند در مواقع برخورد و شکست میانگین متحرک و نمودار قیمت:

زمانی که نمودار قیمت بالای نمودار میانگین متحرک باشد (در این حالت روند صعودی است)، میانگین متحرک نقش سطح حمایتی را دارد و در صورت برخورد نمودار قیمت با آن سطح انتظار داریم قیمت واکنش مثبتی داشته باشد و رشد مجددی را آغاز کند؛در صورتی نمودار قیمت میانگین متحرک را به سمت پایین بشکند، این حرکت بیانگر پایان روند صعودی و شروع روند نزولی می‌باشد. این شکست هشدار دهنده اولیه جهت فروش می باشد.

زمانی که نمودار قیمت پایین نمودار میانگین متحرک باشد (در این حالت روند نزولی است)، میانگین متحرک نقش سطح مقاومتی را دارد و در صورت برخورد نمودار قیمت با سطح میانگین متحرک انتظار داریم روند اصلاحی قیمت ادامه پیدا کند. در صورتی که نمودار قیمت میانگین متحرک را به سمت بالا بشکند، این حرکت بیانگر پایان روند نزولی و شروع  روند صعودی آتی می‌باشد. این حرکت یک سیگنال جهت ورود است.

(برای آشنایی با مفاهیم سطوح حمایت و مقاومت مقاله مربوط به این مبحث را در این لینک مطالعه نمایید)

 

 

سیگنال گیری با استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average):

در اینجا به تشریح یک روش می پردازیم که شما به وسیله آن می توانید سیگنال خرید و فروش دریافت کنید.

در این روش از دو میانگین به طور هم‌ زمان استفاده می کنیم، روی چارت دو میانگین متحرک نمایی بر روی نمودار قیمت قرار می‌دهیم یک میانگین متحرک نمایی 12 روزه و یک میانگین نمایی دیگر با دوره 26 روزه، زمانی که میانگین 12 روزه بالای میانگین 26 روزه باشد، روند صعودی و هنگامی که میانگین متحرک نمایی 12 روزه پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی 26 روزه باشد، روند نزولی است.

سیگنال خرید:

زمانی که نمودار قیمت، بالای هر دو میانگین متحرک نمایی است و میانگین متحرک 12 روزه، میانگین متحرک 26 روزه را به سمت بالا می‌شکند (کراس میانگین 12 روزه و 26 روزه به سمت بالا) سیگنال خرید دریافت می کنیم.

سیگنال فروش:

زمانی که میانگین متحرک 12 روزه، میانگین متحرک 26 روزه را به سمت پایین می‌شکند، سیگنال فروش می گیریم. (کراس میانگین 12 روزه و 26 روزه به سمت پایین)

طول دوره های زمانی بالا برای معاملات کوتاه مدت مناسب است. برای تحلیل معاملات با دوره زمانی میان‌ مدت و بلند مدت، می توان از میانگین متحرک نمایی با دوره‌های 50 روزه و 80 روزه استفاده نمود.