اندیکاتور Volume چیست؟ حجم معاملات چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تحلیل تکنیکال بخشی مهم و جدایی ناپذیر در تحلیل بازارهای مالی است؛ ابزارهای این تحلیل به ما کمک می کنند تا شناخت بهتری نسبت به روند قیمت در بازارهای مالی مختلف پیدا کنیم. اندیکاتورها از ابزارهای هستند که تحلیلگران تکنیکال از آنها برای بررسی دقیق‌تر حرکت آتی قیمت و روند استفاده می کنند.

کدام اندیکاتور حجم معاملات را نشان می دهد؟ پاسخ  این سؤال اندیکاتور volume است.

در این مقاله به معرفی و بررسی عملکرد و ویژگی های اندیکاتور حجم (Volume) که یکی از اندیکاتورهای پرکاربرد است می پردازیم؛ تحلیلگر با استفاده از این اندیکاتور می تواند با بررسی حجم معاملات در بازار های مالی، به داده‌های مؤثری دست یابد و در معاملات خود بکار گیرد، حجم معاملات به ما کمک می کنند تا بفهمیم معامله ما ارزشمند است یا خیر.

در ابتدا به بیان مفهوم  چند اصطلاح مهم و کاربردی می پردازیم.

حجم چیست؟
در بازارهای مالی از جمله بورس، منظور از حجم تعداد سهم می باشد. (به بیان بهتر یک واحد از آن سرمایه در آن بازار مالی است)

حجم معاملات چیست؟

منظور از حجم معاملات میزان حجم سرمایه جابه جا شده در طول روز و یا دوره زمانی میان خریداران و فروشندگان می باشد (در بازار بورس حجم معاملات حجم تعداد سهام جا به جا شده می باشد که در طول روز و یا دوره زمانی دیگر معامله شده است.)

حجم میانگین ماه چیست؟

منظور از حجم میانگین ماه، میانگین حجم جا به جا شده سهام در طی یک ماه اخیر است. البته حجم میانگین با توجه به نوع اطلاعات مورد نیاز در دوره های زمانی دیگر مانند هفتگی، سه ماهه و… محاسبه می شود.

کاربرد حجم چیست؟
همانگونه که در تعریف بالا بیان کردیم منظور از حجم، تعداد سهام می باشد. با بررسی حجم ها می‌توانیم اطلاعات مختلفی را بدست آوریم؛ یکی از این اطلاعات ورود و خروج پول به سهم می باشد، ورود پول به سهم به معنای ورود خریدار به سهم است زمانی که خریدار به سهم وارد شود افزایش تقاضا و بدنبال آن افزایش قیمت سهم رخ می دهد. به طور کلی می توان گفت حجم ها باعث جا به جایی پول در بازارمالی و اقتصاد می شوند.

برهمین اساس زمانی می‌توانیم انتظار شروع روند جدیدی برای ما مورد انتظار باشد که شاهد حجم معاملات بالایی باشیم. هنگامی که حجم معاملات پایین باشد، این به این معنا است که معامله گران قصد انجام معامله و ورود به بازار را ندارند، زیرا معامله‌گر همیشه به دنبال موقعیتی مناسب برای ورود به بازار و سهم است و هنگامی که روند سهم ضعیف باشد و شرایط مناسب نباشد از ورود به بازار خودداری می‌کند؛ با استفاده از اندیکاتور volume، می‌توانیم زمان صعود و تغییر روند را تشخیص دهیم.

 

اندیکاتور volume:

این اندیکاتور حجم معاملات یا تعداد معاملات را در یک بازه زمانی مشخص برای تحلیل گر به نمایش می گذارد اندیکاتورهای مختلفی برای حجم وجود دارد که می‌توان گفت volume یکی از پرطرفدار ترین آن ها است.

افزایش و کاهش حجم معاملات در بازارهای مالی حامل سیگنال های مهمی برای معامله گران و سرمایه گذاران است، بعنوان مثال تغییر روند حرکتی یا خنثی شدن روند سهم نمونه ای از این سیگنال ها است؛ پس می توان گفت اطلاع از حجم معاملات در تحلیل ها نقش اساسی دارد.

حالت کلی نمایش اندیکاتور volume به‌ صورت میله‌ های سبز و قرمز می‌باشد، میله‌ های سبز رنگ نشان دهنده افزایش حجم معاملات و به دنبال آن احتمالا افزایش تقاضا می باشند و میله‌ های قرمز رنگ نیز نشان دهنده کاهش حجم معاملات می باشند.

 

 

با اندیکاتور volume چه سیگنالی می توان دریافت کرد؟

هنگامی که سهم در روند صعودی خود قرار داشته باشد، افزایش حجم معاملات می‌تواند این روند را تثبیت و تایید نماید. در این هنگام به روند رشد قیمت و ثبات روند صعودی آن اطمینان حاصل نمود و در واقع در این هنگام موقعیت خرید برای ما مناسب است.

هنگامی که سهم در روند نزولی خود قرار داشته باشد، افزایش حجم معاملات می‌تواند این روند را تثبیت و تأیید نماید. در این زمان می‌توان به افت قیمت و ثبات روند نزولی آن اطمینان حاصل نمود و موقعیت فروش را برای سهم خود انتخاب نماییم
زمانی که نمودار سهم درگیر مقاومت می شود و قصد عبور از آن را دارد، در اینجا افزایش حجم معاملات می‌تواند سیگنال مثبتی برای شکست مقاومت و روند صعودی سهم باشد
زمانی که نمودار سهم در ناحیه حمایتی قرار دارد، افزایش حجم معاملات، می‌تواند نشان دهنده برگشت پر قدرت سهم از ناحیه حمایتی، افزایش تقاضا و رشد سهم باشد.
در صورتی خروجی اندیکاتور کاهش حجم معاملات به صورت متوالی و در بازه زمانی را نشان دهد، احتمالاً سهم در حال خنثی شدن روند می‌باشد و به نوعی به استراحت زمانی می‌کند.
به طور کلی بهترین نقطه برای خرید، زمانی است که شاهد تغییر روند در نمودار از روند نزولی به صعودی باشیم و در هنگام شکسته شدن خط روند، افزایش حجم معاملات را مشاهده کنیم، در این هنگام سیگنال خرید مناسبی را دریافت می کنیم.
زمانی که قیمت سهام افزایش می‌یابد و حجم معاملات به طور قابل ملاحضه ای نسبت به قبل کاهش یابد در این زمان سیگنال فروش دریافت می‌کنیم که این سیگنال خبر از روند نزولی در سهم را به ما می دهد.

 

تشخیص ورود و خروج پول به سهم با استفاده از حجم معاملات
برای بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران، ورود و خروج پول از موضوعات مهم و اساسی در تصمیم گیری ها و معاملات است.

به طور کلی می توان گفت که ورود پول به سهم، یک سیگنال مثبت و خروج پول از سهم، یک سیگنال منفی محسوب می‌شود. اندیکاتور volume راهکارهای مناسبی را در اختیار تحلیل گر قرار می دهد. در مواقعی که قیمت سهام مثبت است و حجم معاملات نسبت به میانگین ماه گذشته، افزایش قابل توجهی داشته باشد، در این زمان می‌توانیم تا حدی اطمینان داشته باشیم که ورود پول به سهم انجام شده و اتفاق را می‌توانیم به نوعی سیگنال مثبت به نظر بگیریم.

در تشخیص خروج پول از سهم،زمانیکه قیمت سهام در منفی معامله می‌شود و همزمان با آن افزایش حجم معاملات نسبت به میانگین حجم ماه گذشته را شاهد باشیم، در اینجا پیش بینی فروشندگان در حال فروش سهم و خارج شدن از آن باشند و به همین دلیل حجم معاملات به نسبت افزایش می یابد، این رخ داد را می توانیم بعنوان یک سیگنال منفی در نظر بگیریم.