استارت آپ چیست؟

استارت آپ واژه ای پرکاربرد در حوزه کسب و کار، کارآفرینی و ایجاد ارزش افزوده است.در این مقاله به تعریف و بررسی استارت آپ ها می پردازیم.

مفهوم استارت آپ:

ترجمه لغت استارت آپ (Start Up) در دیکشنری انگلیسی عبارت ” استارت آپ یک کسب و کار جدید است” می باشد؛ مترادف انگلیسی آن “a new business” می باشد که معادل فارسی آن کسب و کار نوپا است.

استارت آپ کسب و کار جدید و نوپایی است که از یک ایده نو و جدید آغاز می شود و با طی کردن مسیری به رشد و شکوفایی دست می یابد؛ این کسب و کار معمولا توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس می شود، در استارت آپ کار آفرین زمانی که اعتقاد به وجود تقاضا و استقبال از یک محصول و یا یک ایده خام با تلاش یک گروه به یک محصول تبدیل می شود.

شروع به کار استارت آپ ها معمولا همراه با هزینه قابل توجه و درآمد محدود است، به همین دلیل استارت آپ ها در ابتدای کار به دنبال سرمایه گذار ریسک پذیر هستند تا هزینه و سرمایه مورد نیاز ابتدای کار را تامین نمایند، سرمایه گذاری در استارت آپ ها باید همراه با پذیرش ریسک باشد زیرا بسیاری از استارت آپ ها با عدم موفقیت همراه هستند و شکست می خورند در بعضی از مواقع نیز تامین مالی از طریق تسهیلات بانکی صورت می پذیرد.

 

تفاوت کارآفرینی با استارتاپ چیست؟
شاید بسیاری از افراد فکر کنند کارآفرینی و استارت آپ به یک معنی است اما در واقعیت اینگونه نیست؛ کار آفرینی فرآیندی بوده که فرد در آن یک کسب و کار مشخص را با تیم جدید و در شرایط زمانی و مکانی جدیدی بازآفرینی می کند؛ ولی در استارت آپ فرد به ساخت یک مدل کسب و کار جدید می پردازد؛ در این کار فرد علاوه بر انجام یک کسب و کار در یک زمان و مکان نو و خاص به اجزای یک سیستم جدید کسب و کار را می سازد که در آن ابهامات زیاد و ریسک بالایی وجود دارد و اگر نتیجه بخش باشد باعث خلق سروت و ایجاد اشتغال می گردد.

 

ویژگی‌های اصلی انواع استارت آپ:
برای آنکه بخواهیم کسب و کاری را در دسته استارت آپ ها قرار دهیم، لازم است وجود چند ویژگی را در بدنه کسب و کارمان بررسی نماییم؛ تازه کار بودن تنها دلیل کافی برای استارت آپ بودن نیست، باید ویژگی های دیگر را نیز بررسی نماییم؛ در اینجا چند ویژگی استارت آپ ها را بیان می کنیم.

1)نوآوری
دست یابی به مزیت پایدار از مهمترین ویژگی های تضمین کننده در هر استارت آپ است، نوآوری یکی از ویژگی های لازم برای تحقق این ویژگی است که در این موفقیت نقش بسزایی دارد، توجه به این ویژگی از موارد مهمی است که کارآفرینان باید به آن توجه جدی داشته یاشند.

2)سن
همانگونه که در تعریف استارت آپ بیان می شود استارت آپ شرکت نوپایی است که در مراحل اولیه برند سازی، فروش و استخدام است، نتیجه می شود که سن از ویژگی های اصلی یک استارت آپ است.

3)رشد
رشد، گسترش و پیشرفت سریع از ویژگی های مهم و اساسی هر استارت آپ است و گاها این رشد با سرعت بالایی اتفاق می افتد؛ به عبارتی دیگر رشدی را که در یک زمان معین برای کسب و کار انتظار داریم این رشد برای استارت آپ با سرعت و شیب تند تری اتفاق می افتد.

4)خطر
عدم‌ قطعیت در موفقیت موردی است که همیشه در کسب و کارها وجود دارد. این به این معنا است که در کسب و کار ریسک و خطر شکست به طور حتمی به صفر نمی رسد، استارت آپ ها نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند و حتی می توان گفت این موضوع در استارت آپ ها محتمل تر است.

5)انعطاف پذیری

استارت آپ باید در برابر مشکلات و چالش های پیشروی احتمالی آمادگی پویایی و انطباق را داشته باشد؛ همچنین باید برای تبدیل شدن به یک تجارت پایدار توانایی تامین نیازها برای تولید محصول خود و برطرف نمودن نیاز های ویژگی های تجاری خود را داشته باشد؛ استارت آپ ها معمولا برای حل مشکل موجود در بازار شروع به فعالیت می کنند و هدفشان ارائه محصول برای ایجاد تفاوت در بازار و زندگی افراد است.

6)مقایسه پذیری

استارت آپ ها همیشه بدنبال یک مدل تجاری قابل تکرار و مقایسه پذیر اند، این به این معنی است که بدون نیاز به افزایش منابع انسانی یا مالی مدل تجاری توانیایی رشد را داشته باشند.

7)کار تیمی
استارت آپ ها معمولا با تعداد افراد محدودی تشکیل شده اند اما کار تیمی و تعهد افراد تیم به اهداف مجموعه از ویژگی های مهم استارت آپ ها است.

 

شتاب‌دهنده‌ی استارتاپ چیست؟
استارت آپ ها ابتدا به شکل یک ایده‌ خام مطرح می‌ گردند و در صورتی که توجیه پذیر بودن جذب سرمایه برای این کسب و کار انجام میشود.

شتاب دهنده ها مراکزی اند که در ابتدای شروع کار استارت آپ ها به رشد آنها سرعت می بخشند، هرچه رشد استارت آپ ها سریع تر اتفاق بیفتد جذب سرمایه گذار سریع تر انجام می شود.

 

11 گام برای راه اندازی یک استارتاپ:
برای راه اندازی یک استارت آپ باید به دو نکته اساسی و گام مؤثر توجه داشته باشید ابتدا باید دارای یک ایده خاص باشید که این ایده می تواند یک محصول و یا خدمت باشد که افراد در بازار به آن نیازمند باشند گام بعدی تشکیل یک تیم با انگیزه است.

1)بررسی نیاز بازار و افراد
نیاز بازار را شناسایی می کنیم و بررسی می کنیم که با کدام ایده خود می توانیم این نیاز را بر طرف نماییم.

۲)یادداشت ایده ها
برای جلوگیری از فراموشی ایده ها و فکرها یادداشت آن ها بسیار ضروری است، بعد از یادداشت هرگاه جزئیات و یا نظرات سازنده ای شنیدید یا به ذهنتان رسید آن را نیز به یادداشت هایتان اضافه نمایید.

۳) ساخت نمونه اولیه از محصول یا خدمت
معمولا اکثر ایده ها به واقعیت تبدیل نمی شوند و فراموش می شوند و ایده های یادداشت شده نیز اگر روی آن کار نشود فراموش خواهند شد؛ برای به واقعیت پیوستن ایده لازم است که نموه اولیه طراحی و تولید شود.

۴)نشان دادن نمونه ساخته شده به افراد
با نشان دادن نمونه اولیه به دیگران نظرات افراد را در رابطه با محصول خود جویا شوید انتخاب افراد هم به تعداد زیاد باشد و هم به گونه ای انتخاب شوند که نظرات بیان شده واقعی باشد. مرتب نظرات افراد را جویا شوید و نتایج را با دقت بررسی نمایید.

۵)برطرف نمودن مشکل نمونه اولیه
همیشه سعی کنید به مرور زمان مشکلات و کم و کاستی های مدل ساخته شده اولیه را برطرف نمایید تا ایده و کسب و کارتان با گذشت زمان ارتقاع شود.

۶)پیداکردن شریک 
بعد از دست یابی به نتایج قابل قبول بعد از مدل اولیه، ضروری ترین مورد پیدا کردن شریک کاری و فردی است که بتواند در مسیر رسیدن به موفقیت شما را همراهی نماید؛ البته انجام یا عدم انجام این مرحله می تواند اختیاری باشد.

۷) اقدامات لازم در جهت رسمی شدن و قانونی نمودن استارت آپ
بعد از طی شدن مراحل بالا، مهمترین و ضروری ترین اقدام  رسمی نمودن و قانونی کردن کسب و کارتان است؛ اقداماتی نظیر ثبت شرکت از قبل همین ضروریات است.

۸)پیداکردن سرمایه گذار و تأمین مالی
در صورت نداشتن توان مالی و بودجه برای رشد استارت آپ خود باید بدنبال سرمایه گذار و تامین مالی باشید که البته این اقدام از سخت ترین اقدامات است زیرا سرمایه گذار باید در کسب کار شما امنیت لازم برای آورده خود را ببیند، البته گاهی از اوقات نیز تا طی شدن مراحلی مجبور خواهید بود که خودتان با سرمایه ای اندک کار را پیش ببرید.

9)بررسی دوباره محصول جهت عیب یابی و اصلاح مجدد
با گذشت زمان و بعد از مدتی دوباره در صدد عیب یابی و اصلاح محصول و یا خدمت خود باشید، زیرا ممکن است با گذشت زمان مشکلات و کاستی هایی در محصولتان پدیدار شود.

10) توجه داشتن رشد و پیشرفت در طول زمان
سعی کنید همیشه در حال رشد باشید، زیرا  در طول مسیر اگر رو به رشد باشید به موفقیت دست پیدا می کنید.

11) نتیجه گیری و ادامه مسیر
اگر محصول شما در بازار مصرف کننده داشت این به این معنی است که فعالیت شما نتیجه بخش بوده است؛ برای ادامه باید تصمیم بگیرید که استارت آپ را خودتان ادامه دهید یا آن را بفروش برسانید.