7 دلیل که منجر به شکست استارت آپ می شود

حدود 50% از استارت آپ ها در چهار سال اول و بیش از 90% در بلندمدت شکست می‌خورند؛ صاحبان استارت آپ ها مسیر پر پیچ و خمی را تا رسیدن به موفقیت پیش رو دارند و در طول این مسیر با چالش های فراوانی روبرو خواهند شد، با آشنایی با چالش ها و مشکلات پیش رو با استفاده از تجربیات استارت آپ های دیگر باید بتوانند تا حدودی از مشکلات پیش رو و شکست احتمالی جلوگیری نمایند.

در اینجا به 7 دلیل شکست استارت آپ ها اشاره می نماییم.

دلایل شکست استارت آپ ها:

1. سرمایه ناکافی
هر کسب و کاری برای موفقیت نیازمند سرمایه اولیه به مقدار کافی است و بدون داشتن سرمایه توانایی بقا و ادامه فعالیت و موفقیت را در بلند مدت نخواهد داشت، استارت آپ ها نیز مانند همه کسب و کارها از این قاعده مستثنی نیستند و حتی می توان گفت که به سرمایه بیشتری نیز احتیاج دارند.

رشد استارت آپ ها بسیار با اهمیت و پیچیده است، اگر استارت آپی به درآمدزایی هم رسیده باشد برای افزایش درآمد، ورود به بازار های جدید و گسترده تر، افزایش کاربران و مشتریان نیازمند جذب سرمایه های بیشتر و کلان است؛ سرمایه جذب شده معمولا در اموری مانند جذب نیروی انسانی، تبلیغات، و توسعه زیر ساخت ها صرف می شود؛ استارت آپ هایی که نیازمند افزایش سرمایه خود هستد اگر نتوانند به این امر دست یابند سرمایه اولیه خود را از دست داده و شکست می خورند.

2. تیم ضعیف و ناکارآمد
معمولا اکثریت مردم اعتقاد دارند ارزش هر استارت آپی به ایده آن برمی گردد در صورتی که واقعیت این است که در دنیای واقعی کسب و کار ارزش یک کسب و کار استارت آپی به توانایی بنیان گذاران و تیم اجرایی آن بر می گردد؛ هر چقدر ایده استارت آپ جذاب باشد در صورت نداشتن تیمی قوی که مهارت های لازم برای روبرو شدن با چالش های احتمالی را نداشته باشد احتمالا با شکست مواجه می شود؛ دانش کافی، تخصص، مهارت های ارتباطی و اجتماعی، چشم انداز و داشتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت از ویژگی های مهم اعضای تیم هر استارت آپی است.

3. عدم اطلاعات کافی از بازار
یکی از موارد آسیب زننده به استارت آپ ها عدم داشتن اطلاعات کافی از بازار است این موضوع باعث عدم شناسایی صحیح نیازمندی کاربران و مخاطب هدف می شود؛ گاهی نیز مشاهده می شود که استارت آپ در رفع نیازها اشتباه عمل می کند به طوریکه به جای آن که به رفع نیاز بازار و جامعه هدف بپردازد نیاز های خود را برطرف می نماید؛ اگر کسب و کار استارت آپی ویژگی های مهمی نظیر سرمایه گذار قوی، نیروی انسانی خبره و متخصص، فناوری بروز و پیشرفته، زیر ساخت مناسب و دیگر مزیت های رقابتی مهم را داشته باشد اما از نیاز های بازار آگاهی صحیح و کافی نداشته باشد محصول یا خدمت ارائه شده نیاز بازار را برطرف نمی کند و استارت آپ به سمت شکست حرکت خواهد کرد.

4. مدل کسب و کار غیر دقیق و ضعیف
نحوه اداره هر کسب و کاری توسط مدل آن کسب و کار به نمایش در می آید؛ در یک مدل کسب و کار مناسب منابع درآمد، مشتریان و مخاطبان هدف، محصولات و خدمات، سرمایه های مورد نیاز و جزییات مالی به شکلی دقیق مشخص می شود؛ پس اگر مدل کسب کار در همه بخش ها بطور صحیح طراحی نشود در آینده این احتمال وجود دارد که در یکی از بخش های کسب و کار اختلال بوجود بیاید و مسیر کسب و کار به سمت شکست طی شود برای مثال ممکن است محصول مناسبی ارائه شود اما مشتری کافی نداشته باشد و یا در جزئیات و پیشبینی های هزینه ای اشتباهاتی رخ داده باشد و استارت آپ را با مشکل مواجه کند.

5. محصول بی‌کیفیت
محصول بی کیفیت چیست؟ محصولی است که در آن به خواسته ها و نیاز های مشتری توجهی صحیح و کافی نشده باشد؛ ارائه محصول بی کیفیت یکی از مواردی است که تأثیر بسیاری در شکست استارت آپ دارد، باید توجه داشت که ارائه محصول بی کیفیت موجب از بین رفتن سرمایه اولیه استارت آپ و نابودی منابع شده و منجر به شکست کلی می شود؛ تولید محصول بی کیفیت گاها بدلیل شتاب زدگی در ارائه محصول به دلایلی مانند جلب توجه سرمایه گذاران و تسخیر بازار هدف رخ می دهد.

البته گاهی ارائه محصول بی کیفیت شکست در مراحله اولیه را به دنبال ندارد و همان ابتدای کار مورد استقبال نیز قرار می گیرد اما در بلند مدت جای خود را در بازار به محصول و خدمات رقبا می دهد و شکست می خورد، دلیل این موضوع عدم توجه لازم و کافی به نیازمندی و سلیقه مشتری با دور اندیشی و نگاه بلند مدت است.

6. وجود رقابای جدید قوی یا بازاریابی ضعیف
در دنیای کسب و کار بخصوص استارت آپ ها زمانی که ایده جذاب و موفقی پدیدار می شود سایر افراد به ورود به بازار آن ایده مشتاق می شوند و چنانچه راه ورود افراد به این بازار هموار باشد به زودی به عنوان رقبای استارت آپ شما مطرح می شوند و در صورتی که بتوانند بهتر از شما کار کنند و مزیت های رقابتی بهتری نسبت به شما داشته باشند، بخشی از بازار شما را تصاحب خواهند کرد، بی توجهی به دیگر استارت آپ های وارد شده به بازار موجب شکست کسب و کار می شود، در این موقعیت چاره کار بازاریابی قوی و تبلیغات هوشمندانه است.

اگر استارت آپ شما با رقیبی جدید مواجه شد و دارای مزیت های رقابتی بهتری نسبت به شما بود زمانی می رسد که اندازه بازار شما بطور محسوسی کاهش می یابد پس باید در چنین موقعیتی بازاریابی و تبلیغات برای شما اهمیت زیادی دارد و باید بشکل صحیحی آن را اجرا نمایید.

7.مشکلات قیمت‌گذاری و هزینه
یکی از موارد مهم در کسب و کار قیمت‌گذاری است؛ قیمت گذاری مؤلفه‌ ای مهم است که در موفقیت استارت آپ ها اهمیت زیادی دارد قیمت گذاری محصول و یا خدمت باید بگونه ای باشد که هم هزینه ها تامین شود و به اندازه کافی درآمد زا باشد و هم به اندازه کافی مناسب و پایین باشد تا مشتری حاضر به خرید باشد.