مفهوم معاملات فیوچرز یا معاملات آتی

در دنیای بازارهای مالی امروز علاوه بر هولد کردن یا نگهداری دارایی در طول زمان که سرمایه گذار از آن کسب سود می کند روش های مختلف دیگری برای معامله و کسب سود طراحی شده است، یکی از روش های رایج معاملات فیوچرز یا آتی می باشد و دارای شرایطی خاص نسبت به روش های دیگر معاملاتی می باشد؛ در این مقاله به بیان مفهوم معاملات فیوچرز یا معاملات آتی می پردازیم.

تعریف معاملات فیوچرز یا معاملات آتی:

معاملات فیوچرز یا معاملات آتی یکی از روش های رایج معاملات در بازار های مالی است، همانگونه که از نام این نوع معاملات مشخص است، این معاملات مربوط به آینده می شوند که بین دو نفر (خریدار و فروشنده ) و در زمان حال و یا گذشته منعقد می شود و زمان سر رسید آن در آینده است همان‌طور که از اسمش پیداست به آینده مربوط است. این نوع قراردادها بین دو نفر در زمان حال و یا گذشته منعقد شده ولی زمان سر رسید آن در آینده می‌باشد؛ به بیان دیگر در معامله فیوچرز یک دارایی اعم از فلزات گران بها، ارزهای دیجیتال و… در قیمت و زمانی معین که بین خریدار و فروشنده به توافق رسیده است معامله می گردد.

انواع معاملات فیوچرز یا آتی:

معاملات فیوچرز به دو صورت در موقعیت‌ های خرید (Long) یا فروش (Short) منعقد می‌ گردند. تریدر در موقعیت خرید (Bye) که به آن پوزیشن Long نیز می گویند، خریدار موافقت می‌ نماید که یک دارایی را با قیمت معین شده در تاریخی مشخص خریداری نماید؛ همچنین معامله گر در موقعیت فروش (Sell) که به آن پوزیشن Short نیز می گویند، فروشنده تضمین می‌ نماید که در تاریخ رسیدن به سر رسید قرار داد دارایی معینی را با قیمت مورد توافق بفروشد.

 

مفهوم قراردادها و معاملات فیوچرز در ارزهای دیجیتال چیست؟

برای تشریح این موضوع مثال خود را با بیت کوین بیان می کنیم؛ در معاملات فیوچرز بیت کوین قراردادها و معاملاتی صورت می گیرد که معامله گر بدون داشتن بیت کوین با تکیه بر پیش بینی خود از قیمت در آینده اقدام به باز کردن معامله می کند که همواره با ریسک هایی همراه است.

برای آشنایی بهتر با این مفهوم به بیان یک مثال می پردازیم:

فرض کنید قیمت هر بیت کوین 40000 دلار است و تریدر پیش‌بینی می نماید که بیت کوین در روند آینده خود با رشد قیمت همراه باشد و به قیمت 50000 دلار در سه ماه آینده برسد، در اینجا معامله گر در معامله خود یک قرارداد آتی یا همان فوچرز با سررسید سه ماهه برای خرید 4 بیت کوین با ارزش هریک 40000 دلار منعقد کرده و بهای 4 بیت کوین را پرداخت می نماید. طبق این قرارداد معامله گر در زمان عقد قرارداد، پول بیت کوین را پرداخت و آن را در تاریخ سر رسید دریافت می‌کند.

بعد از گذشت سه ماه (مدت قرارداد) اگر پیش‌بینی معامله گر درست باشد، و قیمت بیت کوین به 50000 دلار برسد، او برای هر بیت کوین 10000 دلار و در مجموع 40000 دلار سود کرده است؛در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که این قرارداد چه سود و یا زیانی برای فروشنده خواهد داشت؟

فروشنده نیز بر اساس پیش‌بینی خود معامله را باز کرده و قبول می کند. فروشنده در این قرارداد، در صورت اطمینان از کاهش و یا ثابت بودن آن در آینده وارد معامله آتی شود.

در معاملات فیوچرز نوعی ویژگی وجود دارد که مانند وام گرفتن عمل می کند؛ به این صورت که اگر معامله گر در تحلیل خود پایین رفتن یک دارایی مانند بیت کوین را پیش بینی نماید، می تواند مقداری از آن دارایی مورد معامله را که در مثال ما بیت کوین است از صرافی بگیرد (گرفتن بیت کوین از صرافی در اینجا مانند اخذ وام است) و در قیمت فعلی بفروشد و پس از آن وقتی مطابق تحلیل و پیش بینی روند قیمت نزولی بود، بیت کوین را با قیمت کمتری خریداری نماید و به صرافی برگرداند (وام دریافت شده را پس دهد)، سود معامله گر در اینجا برابر با اختلاف قیمت خرید و فروش است.

 

امکان کسب سود از رشد و ریزش قیمت در معاملات فیوچرز:

 در معاملات فیوچرز دو طرف قرارداد و معامله مالک دارایی مورد معامله نمی شوند، در اصل فقط بر اساس نتیجه تحلیلشان که بر اساس رشد و یا ریزش قیمت است با یکدیگر وارد معامله می شوند؛ اگر قیمت رشد کند فردی که پیش بینی روند صعودی قیمت دارایی را داشته سود می کند و گر روند قیمت نزولی باشد شخصی که در تحلیل خود انتظار ریزش قیمت دارایی را داشته به سود می رسد.

 

نکته مهم: ریسک سرمایه گذاری، جزئی جدا نشدنی در بازار کریپتو و رمز ارزها است و در معاملات خود در این بازار همواره باید حفظ سرمایه از اصول اساسی فعالیت ما باشد؛ میزان ریسک در معالات فیوچرز به میزان قابل ملاحضه ای افزایش می یابد، و اگر چنانچه در پوزیشن های معاملاتی خود از اهرم استفاده می کنیم باید توجه داشته باشیم که در صورت صحیح بودن تحلیل و پیش بینی درست روند می توانیم چند برابر سرمایه خود سود کنیم و در مقابل اگر تحلیل انجام شده صحیح نباشد و یا بخاطر اتفاقاتی جهت بازار بطور ناگهانی تغییر کند زیان سنگینی را متحمل می شویم.