معرفی 4 نشان استاندارد معروف و پرکاربرد

در این مقاله به معرفی 4 نشان استاندارد معروف و پر کاربرد که در گستره جهان کاربرد دارند خواهیم پرداخت.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم استاندارد مقاله “استاندارد چیست” را در این لینک مطالعه نمایید.

استاندارد CE:
CE مخفف عبارت (Community European)  می باشد و به معنای “مورد تأیید اروپا” می باشد؛ محصولات تجاری و صنعتی که در منطقه اقتصادی اروپا تولید یا به فروش می رسند دارای نشان CE (استاندارد CE) هستند. تولیدکنندگان خارج از اتحادیه اروپا برای ورود محصولات خود به این اتحادیه باید نشان CE را دریافت کنند. پس از دریافت این علامت، صلاحیت لازم برای فروش محصولات خود در کشورهای عضو اتحادیه اروپا را پیدا می کنند.

محصولاتی که واجد دریافت نشان CE را می شوند، باید از نظر سلامت، امنیت و مضر نبودن برای جسم انسان، طبیعت و محیط زیست بررسی شده و اگر دارای شرایط از پیش تعیین شده باشند نشان CE را دریافت خواهند کرد.

به‌ طور کلی نشان ‌CE گویای مطابقت محصول با مقررات اروپا در رابطه با ایمنی، سلامت و حفاظت مصرف‌کننده و محیط‌ زیست و منابع طبیعی است. محصول بعد از دریافت نشان CE اجازه می یابد به ‌طور آزاد در بازار اتحادیه اروپا عرضه شود.

 

استاندارد آمریکا:
مؤسسه ملی استاندارد آمریکا ANSI (American NationalStandards Institute) یک موسسه خصوصی است که در در زمینه استاندارد دو موضوع را در فعالیت های خود دارد؛

  • نظارت بر نحوه اجرای استانداردهایی که برای محصولات، خدمات، سیستم‌ها و کار کارمندان صادر می‌ گردد.
  • ایجاد تطابق میان استانداردهای آمریکا با استانداردهای جهانی با هدف استفاده از انها بصورت وسیع تر و جهانی
  • تایید و سنجش اعتبار استانداردهای تولید شده به‌ وسیله نمایندگان موسسات استانداردسازی، آژانس‌های دولتی، گروه‌های مصرف‌کننده، شرکت‌هاو… .

استاندارد TUV:
این استاندارد یکی از معتبرترین استانداردهای دنیا می باشد استاندارد TUV به سازمانی در آلمان می باشد، این سازمان سلامتی کالا های صنعتی تولید شده شرکت‌ های مختلف را بررسی کرده و بر روی آنها نظارت دارد؛ سازمان TUV نقش یک مشاور مستقل بر سلامت کارکرد کالا ها و محصولات مختلف را ایفا می نماید؛ برای مثال این مؤسسه بر روی مسائلی مانند محصولات کشاورزی، استاندارد و کیفیت ساخت موتور خودروها، دودزایی وسایل نقلیه، کیفیت تاسیسات انرژی و… نظارت دارد.

استاندارد حلال:

استاندارد حلال مخصوص کشور های اسلامی و مسلمان جهان از جمله کشور خودمان می باشد. از نام این استاندارد مشخص است که کاربرد آن در مواد غذایی می باشد و بیشتر به ذبح اسلامی حیوانات و نوشیدنی های حلال مربوط می شود.

البته بدیهی است که در کشورهای اسلامی که اکثریت جمعیت را مسلمانان تشکیل می‌دهند محصولات غذایی بر طبق قوانین دینی اسلام حلال باشند اما برای مسلمانانی که در کشور های غیر مسلمان ساکن هستند وجود چنین استانداردی بر روی موادغذایی برایشان ضروری بنظر می رسد.